6 Monument Valley

1 januari 2018 - Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten

Na een heerlijk ontbijt, even wat WiFi opgezocht en maar meteen wat blogjes gepost op onze reislogger.
Hier en daar even wat familie geappt en we zijn weer helemaal up to date.
We hebben totaal geen haast en zo zijn we oudejaarsdag dan ook begonnen.
We koppelen Bulletje los en rijden op het gemak richting The View!
Het uitzicht van hieruit is wederom niet met een pen te beschrijven!
Na dit aanschouwd te hebben lopen wij naar het museum om daar even ons in te lezen in wat er zich eigenlijk allemaal in de geschiedenis heeft voorgedaan.
Het is interessant en wij besluiten om een echte Navajo Indiaan in te schakelen, die ons met zijn 4X4 Chevy trailblazer het gebied laat zien.
Zijn naam is Larry, verteld hij voordat wij met de afdaling beginnen om in de Valley te komen! Na de eerste 10 minuten zijn we compleet door elkaar geschud en proberen tussen het 4X4 geweld door aandachtig te luisteren naar zijn verhalen over de geschiedenis en het heden van dit gebied.
Wij stoppen bij de meest mooie monumenten, krijgen daar ruime uitleg bij en wat deze hippe Indiaan steeds herhaald zijn de films en de reclames die in dit gebied zijn opgenomen. Hier even een link ... ( https://indiancountrymedianetwork.com/culture/arts-entertainment/12-movies-shot-in-monument-valley-on-the-navajo-nation/ )
Hoe verder wij het park in gaan hoe mooier het word. Wij kunnen uren vertellen over de enige waterbron die er is.. de muurschilderingen of tekeningen die er zijn in geëtst.
Maar ja.. 1tje dan : wij ontmoeten een Indiaanse in haar Hut, die is opgebouwd uit hout en klei.
De deur naar het oosten voor het meeste zonlicht binnen, een kacheltje in het midden van de hut met de kachelpijp recht naar boven en om de kachelpijp zit een ruimte van 30cm rondom, dit in verband met de warmte van de pijp en als de zon schijnt kunnen ze binnen aan de stand van de schaduw van de kachelpijp zien op de grond hoe laat het is.
Ze is druk bezig met wol van het schaapje te spinnen, en dit gebeurt nog met de hand. (geen spinnewiel)
Ze heeft mooie handgemaakte sieraden liggen en ik besluit voor Cindy een kleine een mooi Navajo tribe armbandje te kopen.
Grappig detail van dit bezoek : als het Indiaanse vrouwtje moet hoesten , excuseert zij zich en grijpt onder een hoop schapenvacht en grote beker Mcdonalds McCafé vandaan! Tja.. ook hier schijnt het bijna 2018 te zijn.
Wij hebben werkelijk genoten van deze gids en zijn mooie verhalen.
Over het heden... tja je snapt wel dat Trump niet echt welkom is in dit gebied! Het liefst bouwt hij niet alleen een muur tegen de Mexicanen , maar ook om deze prachtige Valley.
Wij bedanken onze gids dan ook maar met een andere President, en schuiven hem een "Andrew Jackson" toe.
Bulletje geeft inmiddels aan dat hij trek heeft in een sapje en niet veel later gaan wij zijn 160 liter tellende buikje vullen. Met deze V10 vliegt de gasoline er door heen!!
Aan de overkant van het tankstation spot Cindy een kleine Navajo supermarkt en aangezien het oudjaarsdag is gaan wij voor de avond nog wat lekkers inkopen.
Eenmaal terug op de Campground is het nog erg vroeg, wat te doen? Ach weetje wat!! wij steken de bbq aan, dekken de tafel buiten en gaan met een T-bone steak en een drankje de Nederlandse jaarwisseling vieren!
Na het meesterlijke stuk vlees en de nodige alcohol storten wij om..
Het is immers nog 8 uur wachten voordat hier de Sjampampammetjuhs gepopt gaan worden..
Om 23h00 zijn we weer wakker, en maken ons klaar voor de jaarwisseling.
Het is 23h55 en staan buiten, helmaal alleen, nou... niet helmaal alleen!! Er kijken nog miljoenen vonkelende sterren mee.
Wat een prachtig gezicht, in de verte horen wij iets van vuurwerk en daarna is het weer stil.. eigenlijk is het stiller dan stil, of is het hier het stillerst dan stiller dan stil, of....
Er staan een paar andere campers hier en nergens brand licht, iedereen slaapt. MAAR WIJ NIET HÈ!!! Wij hebben een Sjampampammetjuh te poppen en hapjes te verorberen, en blazen ook nog even op onze nieuwjaars toeter, zijn versierd met gouden slingers en hebben een "happy new year" diadeem op ons knarretje!! YES HET IS FEEST!!!
Na de -2 °C getrotseerd te hebben, warmen wij ons lekker op in Bulletje, en gaan genieten van de hapjes en de overgebleven champagne.
Happy new year! from Monument Valley Navajo Tribal park. xxx

1. Joke:
    2 januari 2018
    Helemaal geweldig allemaal. Blijf genieten.